Logistyka i magazynowanie w branży e-commerce

Logistyka i magazynowanie w branży e-commerceRozwój gospodarczy w kraju oznacza rozwój poszczególnych branż i przemysłu. Rosnąca szybko konsumpcja Polaków niesie za sobą rozwój branży logistycznej, jak również zwiększa znaczenie sprawnego i ekonomicznego magazynowania towarów w branży e-commerce.

Poczta Polska już dawno straciła monopol na dostarczanie przesyłek i dziś Polacy mają do wyboru wiele sposobów przesyłania i zamawiania towaru. Do rozwoju branży logistycznej i magazynowej w największej mierze przyczynił się handel przez internet. Dziś wiele towarów można zamówić tylko w sieci, a dla wielu osób, głównie mieszkańców wsi i małych miast, jest to jedyna możliwość dokonania zakupu. Jak oceniają specjaliści od handlu internetowego, branża logistyczna w znaczniej mierze przyczyniła się do jego sukcesu, ale z drugiej strony minusy magazynowania i przesyłania paczek odbijają się z kolei negatywnie na branży e-commerce.

Jak pokazują badania, problemy występujące podczas transportu zamówionych towarów są najczęstszymi, na jakie wskazują klienci. Porównywarka cenowa Idealo zbadała rynek od strony logistyki, czyli drogi zamówionych towarów między magazynami a klientem. W badaniach uwzględniono 50 najpopularniejszych działających na polskim rynku sklepów internetowych współpracujących z tą porównywarką. Przy wyborze kierowano się ich pozycją w rankingu Alexa.

logistyka w branży e-commerce

Paczkomaty najpopularniejsze w e-sklepach

Jak pokazały badania to właśnie nowotarska na polskim rynku usługa InPostu jest najczęściej oferowaną przez sklepy internetowe operujące w naszym kraju. Ponad połowa sklepów (58%) oferuje dostawę do paczkomatów jako jedną z opcji dostawy. Dalej w rankingu znajdują się zagraniczne firmy spedycyjne, DPS i UPS. Poczta Polska i różne formy oferowanych przez nią usług znalazła się na czwartym miejscu zestawienia. Na następnych pozycjach uplasowały się inne firmy kurierskie, w tym wiele znanych zagranicznych podmiotów, jak DHL, GLS, DB Schenker czy Raben.

To, co jest charakterystyczne dla polskiego rynku to właśnie duża różnorodność oferowanych form dostawy i podmiotów je oferujących. Na rynku jest co najmniej kilkunastu istotnych operatorów logistycznych. W rezultacie, aż 68% badanych sprzedawców internetowych korzysta z kilku kurierów, dając klientowi wybór. Paczkomaty InPostu są oferowane przez ponad połowę handlowców, ale wiele jest firm, które mają jedynie kilkuprocentowy udział w liczbie sklepów z nimi współpracujących.

Zalety polskiego rynku logistycznego dla klienta

Duża liczba podmiotów skutkuje dużą konkurencją, co bez wątpienia wpływa na ceny. Dzięki dużemu wyborowi dostawców, klienci mogą więc skorzystać z usług takich, który spełniają ich oczekiwania, czy to pod względem ceny, szybkości czy standardu. Choć przesyłki ekspresowe, szczególnie dostarczane tego samego dnia, są wciąż rzadkością, to na czas dostawy polscy klienci sklepów internetowych nie mogą narzekać. Firmy kurierskie, szczególnie te czołowe, mają gęsto rozmieszczone magazyny przeładunkowe i centralne, dzięki czemu w wielu przypadkach paczka już na drugi dzień po nadaniu, poprzez magazyn przeładunkowy, trafia do odbiorcy. To, czego się oczekuje to gwarancja takiego terminu. Firmy kurierskie mają potrzebę budowy lub najmu magazynów BTS, które będą spełniały funkcje sprawnie funkcjonujących magazynów przeładunkowych.

przykład magazynu bts w okolicach szczecina
Przykład magazynu bts w okolicach szczecina

Ze strony sklepów internetowych najczęściej spotykane udogodnienia to alternatywny adres dostarczenia przesyłki, a także odbiór osobisty. Wielu sprzedawców poza magazynami posiada również punkty odbioru, najczęściej zlokalizowane w dużych miastach. Często punkty te znajdują się w innych punktach usługowych jak kioski Ruch czy stacje benzynowe. Dzięki temu klienci mogą odebrać paczkę o dogodnej dla siebie porze, bez potrzeby oczekiwania na kuriera. Nierzadko taka opcja dostawy, we własnej sieci punktów, jest bezpłatna. Dzieje się tak również, gdy sklep internetowy ma siedziby stacjonarne i odwrotnie. W Szczecinie wiele firm wynajmuje powierzchnie magazynowe z przeznaczeniem na magazyn centralny lub przeładunkowy.

Magazyny do wynajęcia w Szczecinie

Wady polskiego rynku logistycznego

Badanie przeprowadzone przez Idealo wskazało na liczne wciąż niedogodności, jakie napotykają Polacy podczas zamawiania towarów przez sieć. Wiele osób chciałoby, aby droga ich towarów pomiędzy magazynami, a ich domem czy siedzibą firmy była jak najkrótsza, nawet za dodatkową opłatą. Choć można liczyć na to, że paczka dotrze na drugi dzień, szczególnie w przypadku mniejszych odległości oraz tras pomiędzy największymi ośrodkami miejskimi, to wciąż zbyt mało dostawców, a wraz z nimi sklepów, oferuje gwarancję dostawy na drugi dzień. Tylko 14% sklepów internetowych proponuje taką opcję dostawy. Jeszcze bardziej niszowa jest dostawa tego samego, którą oferuje 8% procent sklepów i to najczęściej tylko na wybranych trasach, szczególnie pomiędzy miejscami, w których dana firma ma magazyny przeładunkowe. Wielu klientów jest bowiem skłonnych korzystać z takiej oferty, nawet przy dużo większych kosztach dostawy.

Wśród innych niedogodności, na jakie narzeka polski klient sklepów internetowych, jedną z najważniejszych jest brak wyboru dogodnej dla niego pory lub dnia odbioru. Tę pierwszą możliwość zaoferowały jedynie trzy sklepy uwzględnione w badaniu, a drugą – cztery. Opcje takie szczególnie interesują klientów korzystających z usług kurierskich, gdzie największą niedogodnością jest często całodzienne oczekiwanie na kuriera bez możliwości przynajmniej orientacyjnego momentu dostawy. Jeszcze innym mankamentem jest brak przesyłek ekologicznych, tzw. zielonych. Wśród badanych sklepów żaden nie zaoferował takiej opcji, ale jest to na tyle rzadka oferta firm kurierskich, że nawet w znanych z dbałości o ekologię Niemczech taka opcja jest rzadkością.

Przyszłość i wyzwania dla branży logistycznej

Pewne jest, że handel przez internet będzie zdobywał coraz większy kawałek tortu całej branży. Szczególnie kiedy powszechne staną się zakupy spożywcze, które dziś nie stanowią dużego odsetka zakupów. Nieuchronny rozwój handlu internetowego pociągnie za sobą konieczność zmian nie tylko po stronie sprzedawców, ale przede wszystkim firm logistycznych. To na pewno wymusi na nich, aby uruchamiać nowe magazyny przeładunkowe i w rezultacie zapewnić krótsze czasy dostaw. Będzie to miało znaczenie szczególnie w przypadku dostaw produktów żywnościowych oraz szybkozbywalnych, gdzie występuje niedogodność w postaci krótkiego terminu przydatności do spożycia.

Z badań wynika, że klienci liczą właśnie na krótsze terminy dostaw. Na to jednak będzie wpływać nie tylko lepsza oferta firm logistycznych, ale również lepsza współpraca sprzedawców i dostawców. Po stronie sklepów będzie się również liczył czas realizacji zamówienia. Aby zagwarantować dostawę następnego lub nawet tego samego dnia, sklep będzie musiał uruchamiać proces realizacji zamówienia natychmiast po złożeniu go przez klienta.

Zobacz jakich magazynów najczęściej szukają klienci

Autorzy raportu wskazują na potrzebę wprowadzania coraz to nowszych innowacji w branży logistycznej. Każdy kolejny magazyn danej formy skróci drogę pomiędzy nimi, a większa liczba kurierów będzie w stanie obsłużyć klientów w krótszym czasie. Choć klienci oraz sprzedawcy oczekują od firm logistycznych większej mobilności i elastyczności, to i tak nie mogą oni narzekać. W przypadku wielu danych, Polski rynek logistyczny i e-commerce wypadają lepiej niż na przykład niemiecki. Tak jest w przypadku sieci paczkomatów i innych automatycznych urządzeń do odbioru zamówień czy punktów odbioru, których w naszym kraju jest więcej i są powszechniejszą usługą oferowaną przez handlowców.


Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *